Pokyny pro práci se žáky s SPU
Třídní učitel
- zprávy z vyšetření žáka v poradenském zařízení adresované škole předá sekretariát školy výchovnému poradci a třídnímu učiteli
- zprávy z vyšetření doručené zákonným zástupcem třídnímu učiteli předá tř. učitel výchovnému poradci
- v obou případech seznámí tř. učitel ostatní vyučující se závěry vyšetření (vše v souladu se zákonem č. 101/2000Sb, o ochraně osobních údajů)
- třídní učitel se v osobním pohovoru se zákonným zástupcem, žákem a příslušnými vyučujícími domluví na další spolupráci a na další organizaci práce
- vést zápisy z jednání se zákonnými zástupci a archivovat je v katalogovém listu
Vyučující
- se žákem pracovat na základě vyhlášky č. 73 a metodického pokynu č.j. 13 711/2001.24
- se žákem pracovat na základě doporučení a pokynů zprávy z vyšetření příslušného poradenského zařízení
- úzce spolupracovat s výchovným poradcem a s odborníky v poradenských zařízeních
- nedovolit žákovi ani zákonnému zástupci zneužívat poruchu
- založit portfolio s pracemi žáka
Hlavní oblasti činnosti vyučujících (v součinnosti s konkrétní zprávou poradenského zařízení) Čtení a) nečíst dlouhé texty, preferovat kratší úseky b) opakovaně se přesvědčovat, zda žák textu porozuměl – nejen ČJ c) omezit mimočítankovou četbu d) v žádném případě žáka neztrapňovat, vytvořit uvolněnou atmosféru
2Psaní a) tolerovat specifickou chybovost b) tolerovat neupravené písmo, avšak vyžadovat úpravu – vedení sešitů, zápisky.. c) omezit psaní diktátů na nutnou normu d) zbytečně nepřepisovat texty e) umožnit alternativní formy vedení sešitů – kopírování, domácí přepisování… f) preferovat doplňovací cvičení g) omezovat práci na čas – přidat čas h) domácí úkoly možno zadávat v kratším rozsahu i) umožnit pracovat s reedukačními pomůckami j) ověřovat porozumění textu k) v cizím jazyce vyžadovat jen nezbytně nutný písemný projev l) v opravě uvést správné řešení
Ústní projev a) upřednostňovat před písemným projevem žáka b) k přípravě jazykového projevu dát žákovi dostatek času c) při zkoušení využívat v hojné míře pomůcek, poskytnout delší čas na přípravu odpovědí d) dle možností omezit referáty
Počítání a) opakování základních numerických operací b) používání názorných pomůcek – kalkulačka, přehledy učiva… c) upřednostňovat zákl. matematické učivo d) hodnotit vypracované
Hodnocení a klasifikace
- při klasifikaci vycházet z pokynů MŠMT o klasifikaci žáků s SPU, č.j. 13 711/2001-24
- preferovat ústní hodnocení
- přihlížet k míře SPU
- hodnotit snahu a aktivitu žáka
- hodnotit to, co žák umí
- možno využít slovního hodnocení – na základě žádosti rodičů a doporučení poradenského zařízení
Zákonný zástupce
- nutnost aktivní, účinné a vstřícné spolupráce se školou
- seznámit se podrobně s výsledky vyšetření
- domluvit si termíny pravidelných schůzek ve škole
- omezit mimoškolní aktivity, které negativně ovlivňují školní práci
- umožnit rozvoj mimoškolních aktivit, které kompenzují školní neúspěch
- seznámit se s pomocí ze strany školy
- každý den přísně kontrolovat domácí přípravu svého dítěte
- dodržovat denní režim
- aktivně spolupracovat s odborníky – dodržovat termíny kontrolních vyšetření, ANP…
- spolupracovat s třídním učitelem, vyučujícími a výchovným poradcem
- využívat konzultačních hodin popř. doučování
-
aktivně pomáhat svému dítěti při odstraňování výukových obtíží